Tekstikoko
 
fiilis-alasivu-2017.png
 
Asuminen ja ympäristö

Tuotettu aineisto

Someron syrän -hankkeessa on hankkeen toimeksiannon ja ohjausryhmän ohjeistuksen pohjalta tuotettu seuraava aineisto, jonka pohjalta lähdetään kuulemaan kuntalaisia ja keskeisiä sidosryhmiä, kuten keskustan yrittäjiä ja tiettyjä erityisryhmiä, joiden ääni halutaan kuuluviin. 

Kuulemisia jatketaan vielä kesälomien jälkeen. 

Luonnos viitesuunnitelmasta

Luonnos Someron puistostrategiasta

 

21.06.2021

Anna palautetta ja kommentteja näyttelyn aineistosta


Voit kertoa mistä pidät tai et pidä, mitä tulisi muuttaa tai esittää ihan kokonaan uusiakin ideoita.


Kommentit:

Kirjastonkäyttäjä | 30.07.2021 21:51:30

Testi: mistä kommentin voi lähettää. Ei ole näkyvää kohtaa!

Kirjastonkäyttäjä | 30.07.2021 21:50:28

Testi: mistä kommentin voi lähettää. Ei ole näkyvää kohtaa!

tarkkailija | 29.07.2021 15:22:16

Someron syrän -suunnitelmasta: Miksi muutoksia on vaikeaa tehdä?

Maanomistuksen vaikutus?
Muutama vuosi sitten Somero-lehdessä oli kattava katsaus Joensuuntien tonttien omistuksesta. Kaupungin osuus on vähäinen. Someron syrän -suunnittelussa ei ole kerrottu kaupunkilaisille, millaisia vaikutuksia tällä on suuunnitelmiin vai eikö ole. Jos omistus vaikuttaa paljon, palautteen pyytäminen ja antaminen on huteralla pohjalla, koska tonttien omistajilta tarvitaan suostumus ja heille on maksettava tai tehtävä vaihtosopimuksia. Koskee ainakin linja-autoasemaa? Hyvä esimerkki siitä, kuinka yksityinen tontti ja liikerakennus pilaa kaupunkikuvaa, on Jussin baaria vastapäätä tyhjänä oleva liikerakennus pysäköintialueineen. Siihen saisi hyvän nuoriso- ja järjestötalon ja talvitorin , jos kaupungilla olisi tahtoa sijoittaa siihen. Keittiö- ja kylmätilat valmiina.

Torin sijainti

Kiiruun puiston nurkka ja pohjoispääty on melko ahdas paikka toritoiminnoille. Tämä on helppo ymmärtää tarkkailemalla nykyistä toria. Useat torimyyjät myyvät kukkia ja vaatteita autosta, jonka vieressä on pöytiä. Varattu tila on noin 4x4 metriä/ myyjä. Ja asiakkaille vielä puolitoista metriä . Vihannes- ja marjanmyyjät ovat varanneet myyntipöydilleen saman verran tilaa, ja heidän autonsa on pysäköity torin reunaan. Tyypillisesti myyjien välillä on tilaa, jossa ihmiset kulkevat ja katselevat.
Myyjien saapuminen ja poistuminen Kiiruntielle olisi ahdasta, se ei tapahdu kaikilla samaan aikaan. Suuri osa torille saapuvista ostajista tulee autolla ja nykyisen torin etuna on pysäköinti helposti lähelle. Tällä on houkutustekijänä merkitystä, koska ihmiset ovat tunnetusti mukavuudenhaluisia.

Liikenteen ohjaus Raadelmantietä (ja ensin pääseminen sille) on mahdoton ajatus, koska se on asuntokatu ja myös koululiikenne ja uimahaliliikenne menisi sitä kautta, ellei sitten ole aikarajoituksia / vapauksia. Se taas tunnetusti aiheuttaa sekaannuksia. Ei myöskään ole hyvä, että kirjaston lähiparkki poistuu, ellei siinäkin sitten ole aikaohjausta eri viikonpäiville. Olisi kai kuitenkin tavoitteena että torialueella saisi olla myyntiä koko viikonkin, koska vihannes- ja marjakioskeja on nyt kolmessa eri paikassa keskustassa koko kesän, samoin jäätelökioskeja. Halukkaita myyjiä ehkä olisi.

Nykyinen yksisuuntainen liikenne uimahallille ja kouluun on liikenteellisesti turvallinen, satunnaisia kolareja ja auton alle jäämisiä ei helposti synny.

Torin siirtäminen nykyiselle linja-autoasemalle voisi olla periaatteessa toimiva. Siinä nyt tapahtuva vihannes- ja marjamyynti näyttää toimivan vuodesta toiseen hyvin, myös siksi, että autolla pääsee viereen. Linja-autoasemalla olisi myynti- ja pysäköintitilaa, kun myös taksit siirtyisivät nykyisen torin alueelle linja-autojen myötä. Tälle torille mahtuisi myös puuistutuksia. Someron keskusta kaipaa niitä.
Alue lienee Pohjolan liikenteen omistuksessa, joten edellä mainittu on spekulointia.

Linja-autoaseman paikka

Nykyiselle torille saa teknisesti helposti linja-autoaseman. Hyvä asia on, että bussit eivät silloin aja keskustassa. Huonoa on, että koululaisten kävelymatka Kiiruun kouluun pitenee. Bussimatkustajista 95 % on koululaisia. Torin vieressä olevaa hiekkakenttää voi myös käyttää erilaisiin toimintoihin, henkilöautopysäköintiin tms. (Bussiliikenne Helsinkiin on vähentynyt koko ajan ja kilpailuvaiheessa esitetty ajatus, että se tulee lisääntymään, vaikuttaa toiveajattelulta. Tänä kesäkautena ei jälleen ole suoraa yhteyttä Helsinkiin, ja koko Somerniemi on ilman bussiliikennettä.)

Erityisongelma on Matkahuollon toiminta. Linja-autoaseman siirto torille lopettaisi lähiyhteyden Matkahuoltoon, mikä on melkoinen ongelma monille yrittäjille, (ja kaupunkilaisille) sillä Matkahuollon toiminta saattaisi loppua, kuten muutama vuosi sitten tapahtui. Silloin tuli yrittäjiltä huolestuneita viestejä. Onneksi uusi yrittäjä löytyi läheltä Keilahallilta, mutta Jukolan talossa tai liikerakennuksessa ei ole toimintaa, johon Matkahuolto voisi sivuelinkeinona sijoittua. Tätä ei näköjään ole vielä pohdittu.
Ei olisi järkeä, että bussit kuitenkin ajaisivat keskustan läpi Matkahuoltoon.

Joensuuntien liikenne

Havaintoni mukaan suuri - ellei suurin osa Joensuuntien liikenteestä on pelkkää läpiajoa, ilman poikkeamista liikkeissä. Tämä on vain inhimillistä uteliaisuutta katsoa, mitä keskustassa näkyy, ja hieman oikaista, vaikka hyvin voisi ajaa ohikulkutietä Jaatilaan päin ja Kosken suuntaan.
Tien kaventaminen voi alentaa nopeuksia. Töyssyt varmasti, mutta ne ovat tosi ikäviä ja vaivalloisia asiallisesti ajavillekin. Peltipoliisi olisi hyvä. Se vähentäisi turhaa ja häiritsevää ajoa, joka on laissa kielletty. Melua tulee eniten viritetyistä mopoista ja autoista, se on helppo havaita istumalla hetki Torituvan seinustalla.

Lopuksi

Tärkeintä olisi lisätä vehreyttä. Lumen aurauksen helppous ei saisi olla esteenä puiden istuttamiselle. Kaupungin tekninen toimi suhtautuu nihkeästi viherrakentamisen suunnitteluun ja hoitamiseen. Puutarhuri on tehnyt vain pätkäsopimuksella töitä ja tilanne ilmeisesti vain huononee. On absurdia, että luottamusasemassa olevat henkilöt kritisoivat viheralueiden hoitoa Someron Facebookissa, kun ovat itse aliresurssoineet toimialan. Moneen saman kokoiseen ja pienempään kuntaan verrattuna asiat ovat tässä suhteessa huonosti. Monissa pikkukaunpungeissa myös yksityiset tontit taajamassa on viherrakennettu.
Tarkkaan katsoen Someron keskustaajamasa ja sen liepeillä on tosi paljon asfaltti- ja sora-aukioita sekä nurmikenttiä ja pientareita ilman puita, (vajaakäyttöisinäkin). Yksityisiä alueita - mitä niille voisi tehdä?

tarkkailija | 29.07.2021 15:21:53

Someron syrän -suunnitelmasta: Miksi muutoksia on vaikeaa tehdä?

Maanomistuksen vaikutus?
Muutama vuosi sitten Somero-lehdessä oli kattava katsaus Joensuuntien tonttien omistuksesta. Kaupungin osuus on vähäinen. Someron syrän -suunnittelussa ei ole kerrottu kaupunkilaisille, millaisia vaikutuksia tällä on suuunnitelmiin vai eikö ole. Jos omistus vaikuttaa paljon, palautteen pyytäminen ja antaminen on huteralla pohjalla, koska tonttien omistajilta tarvitaan suostumus ja heille on maksettava tai tehtävä vaihtosopimuksia. Koskee ainakin linja-autoasemaa? Hyvä esimerkki siitä, kuinka yksityinen tontti ja liikerakennus pilaa kaupunkikuvaa, on Jussin baaria vastapäätä tyhjänä oleva liikerakennus pysäköintialueineen. Siihen saisi hyvän nuoriso- ja järjestötalon ja talvitorin , jos kaupungilla olisi tahtoa sijoittaa siihen. Keittiö- ja kylmätilat valmiina.

Torin sijainti

Kiiruun puiston nurkka ja pohjoispääty on melko ahdas paikka toritoiminnoille. Tämä on helppo ymmärtää tarkkailemalla nykyistä toria. Useat torimyyjät myyvät kukkia ja vaatteita autosta, jonka vieressä on pöytiä. Varattu tila on noin 4x4 metriä/ myyjä. Ja asiakkaille vielä puolitoista metriä . Vihannes- ja marjanmyyjät ovat varanneet myyntipöydilleen saman verran tilaa, ja heidän autonsa on pysäköity torin reunaan. Tyypillisesti myyjien välillä on tilaa, jossa ihmiset kulkevat ja katselevat.
Myyjien saapuminen ja poistuminen Kiiruntielle olisi ahdasta, se ei tapahdu kaikilla samaan aikaan. Suuri osa torille saapuvista ostajista tulee autolla ja nykyisen torin etuna on pysäköinti helposti lähelle. Tällä on houkutustekijänä merkitystä, koska ihmiset ovat tunnetusti mukavuudenhaluisia.

Liikenteen ohjaus Raadelmantietä (ja ensin pääseminen sille) on mahdoton ajatus, koska se on asuntokatu ja myös koululiikenne ja uimahaliliikenne menisi sitä kautta, ellei sitten ole aikarajoituksia / vapauksia. Se taas tunnetusti aiheuttaa sekaannuksia. Ei myöskään ole hyvä, että kirjaston lähiparkki poistuu, ellei siinäkin sitten ole aikaohjausta eri viikonpäiville. Olisi kai kuitenkin tavoitteena että torialueella saisi olla myyntiä koko viikonkin, koska vihannes- ja marjakioskeja on nyt kolmessa eri paikassa keskustassa koko kesän, samoin jäätelökioskeja. Halukkaita myyjiä ehkä olisi.

Nykyinen yksisuuntainen liikenne uimahallille ja kouluun on liikenteellisesti turvallinen, satunnaisia kolareja ja auton alle jäämisiä ei helposti synny.

Torin siirtäminen nykyiselle linja-autoasemalle voisi olla periaatteessa toimiva. Siinä nyt tapahtuva vihannes- ja marjamyynti näyttää toimivan vuodesta toiseen hyvin, myös siksi, että autolla pääsee viereen. Linja-autoasemalla olisi myynti- ja pysäköintitilaa, kun myös taksit siirtyisivät nykyisen torin alueelle linja-autojen myötä. Tälle torille mahtuisi myös puuistutuksia. Someron keskusta kaipaa niitä.
Alue lienee Pohjolan liikenteen omistuksessa, joten edellä mainittu on spekulointia.

Linja-autoaseman paikka

Nykyiselle torille saa teknisesti helposti linja-autoaseman. Hyvä asia on, että bussit eivät silloin aja keskustassa. Huonoa on, että koululaisten kävelymatka Kiiruun kouluun pitenee. Bussimatkustajista 95 % on koululaisia. Torin vieressä olevaa hiekkakenttää voi myös käyttää erilaisiin toimintoihin, henkilöautopysäköintiin tms. (Bussiliikenne Helsinkiin on vähentynyt koko ajan ja kilpailuvaiheessa esitetty ajatus, että se tulee lisääntymään, vaikuttaa toiveajattelulta. Tänä kesäkautena ei jälleen ole suoraa yhteyttä Helsinkiin, ja koko Somerniemi on ilman bussiliikennettä.)

Erityisongelma on Matkahuollon toiminta. Linja-autoaseman siirto torille lopettaisi lähiyhteyden Matkahuoltoon, mikä on melkoinen ongelma monille yrittäjille, (ja kaupunkilaisille) sillä Matkahuollon toiminta saattaisi loppua, kuten muutama vuosi sitten tapahtui. Silloin tuli yrittäjiltä huolestuneita viestejä. Onneksi uusi yrittäjä löytyi läheltä Keilahallilta, mutta Jukolan talossa tai liikerakennuksessa ei ole toimintaa, johon Matkahuolto voisi sivuelinkeinona sijoittua. Tätä ei näköjään ole vielä pohdittu.
Ei olisi järkeä, että bussit kuitenkin ajaisivat keskustan läpi Matkahuoltoon.

Joensuuntien liikenne

Havaintoni mukaan suuri - ellei suurin osa Joensuuntien liikenteestä on pelkkää läpiajoa, ilman poikkeamista liikkeissä. Tämä on vain inhimillistä uteliaisuutta katsoa, mitä keskustassa näkyy, ja hieman oikaista, vaikka hyvin voisi ajaa ohikulkutietä Jaatilaan päin ja Kosken suuntaan.
Tien kaventaminen voi alentaa nopeuksia. Töyssyt varmasti, mutta ne ovat tosi ikäviä ja vaivalloisia asiallisesti ajavillekin. Peltipoliisi olisi hyvä. Se vähentäisi turhaa ja häiritsevää ajoa, joka on laissa kielletty. Melua tulee eniten viritetyistä mopoista ja autoista, se on helppo havaita istumalla hetki Torituvan seinustalla.

Lopuksi

Tärkeintä olisi lisätä vehreyttä. Lumen aurauksen helppous ei saisi olla esteenä puiden istuttamiselle. Kaupungin tekninen toimi suhtautuu nihkeästi viherrakentamisen suunnitteluun ja hoitamiseen. Puutarhuri on tehnyt vain pätkäsopimuksella töitä ja tilanne ilmeisesti vain huononee. On absurdia, että luottamusasemassa olevat henkilöt kritisoivat viheralueiden hoitoa Someron Facebookissa, kun ovat itse aliresurssoineet toimialan. Moneen saman kokoiseen ja pienempään kuntaan verrattuna asiat ovat tässä suhteessa huonosti. Monissa pikkukaunpungeissa myös yksityiset tontit taajamassa on viherrakennettu.
Tarkkaan katsoen Someron keskustaajamasa ja sen liepeillä on tosi paljon asfaltti- ja sora-aukioita sekä nurmikenttiä ja pientareita ilman puita, (vajaakäyttöisinäkin). Yksityisiä alueita - mitä niille voisi tehdä?

tarkkailija | 29.07.2021 15:21:32

Someron syrän -suunnitelmasta: Miksi muutoksia on vaikeaa tehdä?

Maanomistuksen vaikutus?
Muutama vuosi sitten Somero-lehdessä oli kattava katsaus Joensuuntien tonttien omistuksesta. Kaupungin osuus on vähäinen. Someron syrän -suunnittelussa ei ole kerrottu kaupunkilaisille, millaisia vaikutuksia tällä on suuunnitelmiin vai eikö ole. Jos omistus vaikuttaa paljon, palautteen pyytäminen ja antaminen on huteralla pohjalla, koska tonttien omistajilta tarvitaan suostumus ja heille on maksettava tai tehtävä vaihtosopimuksia. Koskee ainakin linja-autoasemaa? Hyvä esimerkki siitä, kuinka yksityinen tontti ja liikerakennus pilaa kaupunkikuvaa, on Jussin baaria vastapäätä tyhjänä oleva liikerakennus pysäköintialueineen. Siihen saisi hyvän nuoriso- ja järjestötalon ja talvitorin , jos kaupungilla olisi tahtoa sijoittaa siihen. Keittiö- ja kylmätilat valmiina.

Torin sijainti

Kiiruun puiston nurkka ja pohjoispääty on melko ahdas paikka toritoiminnoille. Tämä on helppo ymmärtää tarkkailemalla nykyistä toria. Useat torimyyjät myyvät kukkia ja vaatteita autosta, jonka vieressä on pöytiä. Varattu tila on noin 4x4 metriä/ myyjä. Ja asiakkaille vielä puolitoista metriä . Vihannes- ja marjanmyyjät ovat varanneet myyntipöydilleen saman verran tilaa, ja heidän autonsa on pysäköity torin reunaan. Tyypillisesti myyjien välillä on tilaa, jossa ihmiset kulkevat ja katselevat.
Myyjien saapuminen ja poistuminen Kiiruntielle olisi ahdasta, se ei tapahdu kaikilla samaan aikaan. Suuri osa torille saapuvista ostajista tulee autolla ja nykyisen torin etuna on pysäköinti helposti lähelle. Tällä on houkutustekijänä merkitystä, koska ihmiset ovat tunnetusti mukavuudenhaluisia.

Liikenteen ohjaus Raadelmantietä (ja ensin pääseminen sille) on mahdoton ajatus, koska se on asuntokatu ja myös koululiikenne ja uimahaliliikenne menisi sitä kautta, ellei sitten ole aikarajoituksia / vapauksia. Se taas tunnetusti aiheuttaa sekaannuksia. Ei myöskään ole hyvä, että kirjaston lähiparkki poistuu, ellei siinäkin sitten ole aikaohjausta eri viikonpäiville. Olisi kai kuitenkin tavoitteena että torialueella saisi olla myyntiä koko viikonkin, koska vihannes- ja marjakioskeja on nyt kolmessa eri paikassa keskustassa koko kesän, samoin jäätelökioskeja. Halukkaita myyjiä ehkä olisi.

Nykyinen yksisuuntainen liikenne uimahallille ja kouluun on liikenteellisesti turvallinen, satunnaisia kolareja ja auton alle jäämisiä ei helposti synny.

Torin siirtäminen nykyiselle linja-autoasemalle voisi olla periaatteessa toimiva. Siinä nyt tapahtuva vihannes- ja marjamyynti näyttää toimivan vuodesta toiseen hyvin, myös siksi, että autolla pääsee viereen. Linja-autoasemalla olisi myynti- ja pysäköintitilaa, kun myös taksit siirtyisivät nykyisen torin alueelle linja-autojen myötä. Tälle torille mahtuisi myös puuistutuksia. Someron keskusta kaipaa niitä.
Alue lienee Pohjolan liikenteen omistuksessa, joten edellä mainittu on spekulointia.

Linja-autoaseman paikka

Nykyiselle torille saa teknisesti helposti linja-autoaseman. Hyvä asia on, että bussit eivät silloin aja keskustassa. Huonoa on, että koululaisten kävelymatka Kiiruun kouluun pitenee. Bussimatkustajista 95 % on koululaisia. Torin vieressä olevaa hiekkakenttää voi myös käyttää erilaisiin toimintoihin, henkilöautopysäköintiin tms. (Bussiliikenne Helsinkiin on vähentynyt koko ajan ja kilpailuvaiheessa esitetty ajatus, että se tulee lisääntymään, vaikuttaa toiveajattelulta. Tänä kesäkautena ei jälleen ole suoraa yhteyttä Helsinkiin, ja koko Somerniemi on ilman bussiliikennettä.)

Erityisongelma on Matkahuollon toiminta. Linja-autoaseman siirto torille lopettaisi lähiyhteyden Matkahuoltoon, mikä on melkoinen ongelma monille yrittäjille, (ja kaupunkilaisille) sillä Matkahuollon toiminta saattaisi loppua, kuten muutama vuosi sitten tapahtui. Silloin tuli yrittäjiltä huolestuneita viestejä. Onneksi uusi yrittäjä löytyi läheltä Keilahallilta, mutta Jukolan talossa tai liikerakennuksessa ei ole toimintaa, johon Matkahuolto voisi sivuelinkeinona sijoittua. Tätä ei näköjään ole vielä pohdittu.
Ei olisi järkeä, että bussit kuitenkin ajaisivat keskustan läpi Matkahuoltoon.

Joensuuntien liikenne

Havaintoni mukaan suuri - ellei suurin osa Joensuuntien liikenteestä on pelkkää läpiajoa, ilman poikkeamista liikkeissä. Tämä on vain inhimillistä uteliaisuutta katsoa, mitä keskustassa näkyy, ja hieman oikaista, vaikka hyvin voisi ajaa ohikulkutietä Jaatilaan päin ja Kosken suuntaan.
Tien kaventaminen voi alentaa nopeuksia. Töyssyt varmasti, mutta ne ovat tosi ikäviä ja vaivalloisia asiallisesti ajavillekin. Peltipoliisi olisi hyvä. Se vähentäisi turhaa ja häiritsevää ajoa, joka on laissa kielletty. Melua tulee eniten viritetyistä mopoista ja autoista, se on helppo havaita istumalla hetki Torituvan seinustalla.

Lopuksi

Tärkeintä olisi lisätä vehreyttä. Lumen aurauksen helppous ei saisi olla esteenä puiden istuttamiselle. Kaupungin tekninen toimi suhtautuu nihkeästi viherrakentamisen suunnitteluun ja hoitamiseen. Puutarhuri on tehnyt vain pätkäsopimuksella töitä ja tilanne ilmeisesti vain huononee. On absurdia, että luottamusasemassa olevat henkilöt kritisoivat viheralueiden hoitoa Someron Facebookissa, kun ovat itse aliresurssoineet toimialan. Moneen saman kokoiseen ja pienempään kuntaan verrattuna asiat ovat tässä suhteessa huonosti. Monissa pikkukaunpungeissa myös yksityiset tontit taajamassa on viherrakennettu.
Tarkkaan katsoen Someron keskustaajamasa ja sen liepeillä on tosi paljon asfaltti- ja sora-aukioita sekä nurmikenttiä ja pientareita ilman puita, (vajaakäyttöisinäkin). Yksityisiä alueita - mitä niille voisi tehdä?

tarkkailija | 29.07.2021 15:21:12

Someron syrän -suunnitelmasta: Miksi muutoksia on vaikeaa tehdä?

Maanomistuksen vaikutus?
Muutama vuosi sitten Somero-lehdessä oli kattava katsaus Joensuuntien tonttien omistuksesta. Kaupungin osuus on vähäinen. Someron syrän -suunnittelussa ei ole kerrottu kaupunkilaisille, millaisia vaikutuksia tällä on suuunnitelmiin vai eikö ole. Jos omistus vaikuttaa paljon, palautteen pyytäminen ja antaminen on huteralla pohjalla, koska tonttien omistajilta tarvitaan suostumus ja heille on maksettava tai tehtävä vaihtosopimuksia. Koskee ainakin linja-autoasemaa? Hyvä esimerkki siitä, kuinka yksityinen tontti ja liikerakennus pilaa kaupunkikuvaa, on Jussin baaria vastapäätä tyhjänä oleva liikerakennus pysäköintialueineen. Siihen saisi hyvän nuoriso- ja järjestötalon ja talvitorin , jos kaupungilla olisi tahtoa sijoittaa siihen. Keittiö- ja kylmätilat valmiina.

Torin sijainti

Kiiruun puiston nurkka ja pohjoispääty on melko ahdas paikka toritoiminnoille. Tämä on helppo ymmärtää tarkkailemalla nykyistä toria. Useat torimyyjät myyvät kukkia ja vaatteita autosta, jonka vieressä on pöytiä. Varattu tila on noin 4x4 metriä/ myyjä. Ja asiakkaille vielä puolitoista metriä . Vihannes- ja marjanmyyjät ovat varanneet myyntipöydilleen saman verran tilaa, ja heidän autonsa on pysäköity torin reunaan. Tyypillisesti myyjien välillä on tilaa, jossa ihmiset kulkevat ja katselevat.
Myyjien saapuminen ja poistuminen Kiiruntielle olisi ahdasta, se ei tapahdu kaikilla samaan aikaan. Suuri osa torille saapuvista ostajista tulee autolla ja nykyisen torin etuna on pysäköinti helposti lähelle. Tällä on houkutustekijänä merkitystä, koska ihmiset ovat tunnetusti mukavuudenhaluisia.

Liikenteen ohjaus Raadelmantietä (ja ensin pääseminen sille) on mahdoton ajatus, koska se on asuntokatu ja myös koululiikenne ja uimahaliliikenne menisi sitä kautta, ellei sitten ole aikarajoituksia / vapauksia. Se taas tunnetusti aiheuttaa sekaannuksia. Ei myöskään ole hyvä, että kirjaston lähiparkki poistuu, ellei siinäkin sitten ole aikaohjausta eri viikonpäiville. Olisi kai kuitenkin tavoitteena että torialueella saisi olla myyntiä koko viikonkin, koska vihannes- ja marjakioskeja on nyt kolmessa eri paikassa keskustassa koko kesän, samoin jäätelökioskeja. Halukkaita myyjiä ehkä olisi.

Nykyinen yksisuuntainen liikenne uimahallille ja kouluun on liikenteellisesti turvallinen, satunnaisia kolareja ja auton alle jäämisiä ei helposti synny.

Torin siirtäminen nykyiselle linja-autoasemalle voisi olla periaatteessa toimiva. Siinä nyt tapahtuva vihannes- ja marjamyynti näyttää toimivan vuodesta toiseen hyvin, myös siksi, että autolla pääsee viereen. Linja-autoasemalla olisi myynti- ja pysäköintitilaa, kun myös taksit siirtyisivät nykyisen torin alueelle linja-autojen myötä. Tälle torille mahtuisi myös puuistutuksia. Someron keskusta kaipaa niitä.
Alue lienee Pohjolan liikenteen omistuksessa, joten edellä mainittu on spekulointia.

Linja-autoaseman paikka

Nykyiselle torille saa teknisesti helposti linja-autoaseman. Hyvä asia on, että bussit eivät silloin aja keskustassa. Huonoa on, että koululaisten kävelymatka Kiiruun kouluun pitenee. Bussimatkustajista 95 % on koululaisia. Torin vieressä olevaa hiekkakenttää voi myös käyttää erilaisiin toimintoihin, henkilöautopysäköintiin tms. (Bussiliikenne Helsinkiin on vähentynyt koko ajan ja kilpailuvaiheessa esitetty ajatus, että se tulee lisääntymään, vaikuttaa toiveajattelulta. Tänä kesäkautena ei jälleen ole suoraa yhteyttä Helsinkiin, ja koko Somerniemi on ilman bussiliikennettä.)

Erityisongelma on Matkahuollon toiminta. Linja-autoaseman siirto torille lopettaisi lähiyhteyden Matkahuoltoon, mikä on melkoinen ongelma monille yrittäjille, (ja kaupunkilaisille) sillä Matkahuollon toiminta saattaisi loppua, kuten muutama vuosi sitten tapahtui. Silloin tuli yrittäjiltä huolestuneita viestejä. Onneksi uusi yrittäjä löytyi läheltä Keilahallilta, mutta Jukolan talossa tai liikerakennuksessa ei ole toimintaa, johon Matkahuolto voisi sivuelinkeinona sijoittua. Tätä ei näköjään ole vielä pohdittu.
Ei olisi järkeä, että bussit kuitenkin ajaisivat keskustan läpi Matkahuoltoon.

Joensuuntien liikenne

Havaintoni mukaan suuri - ellei suurin osa Joensuuntien liikenteestä on pelkkää läpiajoa, ilman poikkeamista liikkeissä. Tämä on vain inhimillistä uteliaisuutta katsoa, mitä keskustassa näkyy, ja hieman oikaista, vaikka hyvin voisi ajaa ohikulkutietä Jaatilaan päin ja Kosken suuntaan.
Tien kaventaminen voi alentaa nopeuksia. Töyssyt varmasti, mutta ne ovat tosi ikäviä ja vaivalloisia asiallisesti ajavillekin. Peltipoliisi olisi hyvä. Se vähentäisi turhaa ja häiritsevää ajoa, joka on laissa kielletty. Melua tulee eniten viritetyistä mopoista ja autoista, se on helppo havaita istumalla hetki Torituvan seinustalla.

Lopuksi

Tärkeintä olisi lisätä vehreyttä. Lumen aurauksen helppous ei saisi olla esteenä puiden istuttamiselle. Kaupungin tekninen toimi suhtautuu nihkeästi viherrakentamisen suunnitteluun ja hoitamiseen. Puutarhuri on tehnyt vain pätkäsopimuksella töitä ja tilanne ilmeisesti vain huononee. On absurdia, että luottamusasemassa olevat henkilöt kritisoivat viheralueiden hoitoa Someron Facebookissa, kun ovat itse aliresurssoineet toimialan. Moneen saman kokoiseen ja pienempään kuntaan verrattuna asiat ovat tässä suhteessa huonosti. Monissa pikkukaunpungeissa myös yksityiset tontit taajamassa on viherrakennettu.

Tarkkaan katsoen Someron keskustaajamasa ja sen liepeillä on tosi paljon asfaltti- ja sora-aukioita sekä nurmikenttiä ja pientareita ilman puita, (vajaakäyttöisinäkin). Yksityisiä alueita - mitä niille voisi tehdä?

tarkkailija | 29.07.2021 15:21:00

Someron syrän -suunnitelmasta: Miksi muutoksia on vaikeaa tehdä?

Maanomistuksen vaikutus?
Muutama vuosi sitten Somero-lehdessä oli kattava katsaus Joensuuntien tonttien omistuksesta. Kaupungin osuus on vähäinen. Someron syrän -suunnittelussa ei ole kerrottu kaupunkilaisille, millaisia vaikutuksia tällä on suuunnitelmiin vai eikö ole. Jos omistus vaikuttaa paljon, palautteen pyytäminen ja antaminen on huteralla pohjalla, koska tonttien omistajilta tarvitaan suostumus ja heille on maksettava tai tehtävä vaihtosopimuksia. Koskee ainakin linja-autoasemaa? Hyvä esimerkki siitä, kuinka yksityinen tontti ja liikerakennus pilaa kaupunkikuvaa, on Jussin baaria vastapäätä tyhjänä oleva liikerakennus pysäköintialueineen. Siihen saisi hyvän nuoriso- ja järjestötalon ja talvitorin , jos kaupungilla olisi tahtoa sijoittaa siihen. Keittiö- ja kylmätilat valmiina.

Torin sijainti

Kiiruun puiston nurkka ja pohjoispääty on melko ahdas paikka toritoiminnoille. Tämä on helppo ymmärtää tarkkailemalla nykyistä toria. Useat torimyyjät myyvät kukkia ja vaatteita autosta, jonka vieressä on pöytiä. Varattu tila on noin 4x4 metriä/ myyjä. Ja asiakkaille vielä puolitoista metriä . Vihannes- ja marjanmyyjät ovat varanneet myyntipöydilleen saman verran tilaa, ja heidän autonsa on pysäköity torin reunaan. Tyypillisesti myyjien välillä on tilaa, jossa ihmiset kulkevat ja katselevat.
Myyjien saapuminen ja poistuminen Kiiruntielle olisi ahdasta, se ei tapahdu kaikilla samaan aikaan. Suuri osa torille saapuvista ostajista tulee autolla ja nykyisen torin etuna on pysäköinti helposti lähelle. Tällä on houkutustekijänä merkitystä, koska ihmiset ovat tunnetusti mukavuudenhaluisia.

Liikenteen ohjaus Raadelmantietä (ja ensin pääseminen sille) on mahdoton ajatus, koska se on asuntokatu ja myös koululiikenne ja uimahaliliikenne menisi sitä kautta, ellei sitten ole aikarajoituksia / vapauksia. Se taas tunnetusti aiheuttaa sekaannuksia. Ei myöskään ole hyvä, että kirjaston lähiparkki poistuu, ellei siinäkin sitten ole aikaohjausta eri viikonpäiville. Olisi kai kuitenkin tavoitteena että torialueella saisi olla myyntiä koko viikonkin, koska vihannes- ja marjakioskeja on nyt kolmessa eri paikassa keskustassa koko kesän, samoin jäätelökioskeja. Halukkaita myyjiä ehkä olisi.

Nykyinen yksisuuntainen liikenne uimahallille ja kouluun on liikenteellisesti turvallinen, satunnaisia kolareja ja auton alle jäämisiä ei helposti synny.

Torin siirtäminen nykyiselle linja-autoasemalle voisi olla periaatteessa toimiva. Siinä nyt tapahtuva vihannes- ja marjamyynti näyttää toimivan vuodesta toiseen hyvin, myös siksi, että autolla pääsee viereen. Linja-autoasemalla olisi myynti- ja pysäköintitilaa, kun myös taksit siirtyisivät nykyisen torin alueelle linja-autojen myötä. Tälle torille mahtuisi myös puuistutuksia. Someron keskusta kaipaa niitä.
Alue lienee Pohjolan liikenteen omistuksessa, joten edellä mainittu on spekulointia.

Linja-autoaseman paikka

Nykyiselle torille saa teknisesti helposti linja-autoaseman. Hyvä asia on, että bussit eivät silloin aja keskustassa. Huonoa on, että koululaisten kävelymatka Kiiruun kouluun pitenee. Bussimatkustajista 95 % on koululaisia. Torin vieressä olevaa hiekkakenttää voi myös käyttää erilaisiin toimintoihin, henkilöautopysäköintiin tms. (Bussiliikenne Helsinkiin on vähentynyt koko ajan ja kilpailuvaiheessa esitetty ajatus, että se tulee lisääntymään, vaikuttaa toiveajattelulta. Tänä kesäkautena ei jälleen ole suoraa yhteyttä Helsinkiin, ja koko Somerniemi on ilman bussiliikennettä.)

Erityisongelma on Matkahuollon toiminta. Linja-autoaseman siirto torille lopettaisi lähiyhteyden Matkahuoltoon, mikä on melkoinen ongelma monille yrittäjille, (ja kaupunkilaisille) sillä Matkahuollon toiminta saattaisi loppua, kuten muutama vuosi sitten tapahtui. Silloin tuli yrittäjiltä huolestuneita viestejä. Onneksi uusi yrittäjä löytyi läheltä Keilahallilta, mutta Jukolan talossa tai liikerakennuksessa ei ole toimintaa, johon Matkahuolto voisi sivuelinkeinona sijoittua. Tätä ei näköjään ole vielä pohdittu.
Ei olisi järkeä, että bussit kuitenkin ajaisivat keskustan läpi Matkahuoltoon.

Joensuuntien liikenne

Havaintoni mukaan suuri - ellei suurin osa Joensuuntien liikenteestä on pelkkää läpiajoa, ilman poikkeamista liikkeissä. Tämä on vain inhimillistä uteliaisuutta katsoa, mitä keskustassa näkyy, ja hieman oikaista, vaikka hyvin voisi ajaa ohikulkutietä Jaatilaan päin ja Kosken suuntaan.
Tien kaventaminen voi alentaa nopeuksia. Töyssyt varmasti, mutta ne ovat tosi ikäviä ja vaivalloisia asiallisesti ajavillekin. Peltipoliisi olisi hyvä. Se vähentäisi turhaa ja häiritsevää ajoa, joka on laissa kielletty. Melua tulee eniten viritetyistä mopoista ja autoista, se on helppo havaita istumalla hetki Torituvan seinustalla.

Lopuksi

Tärkeintä olisi lisätä vehreyttä. Lumen aurauksen helppous ei saisi olla esteenä puiden istuttamiselle. Kaupungin tekninen toimi suhtautuu nihkeästi viherrakentamisen suunnitteluun ja hoitamiseen. Puutarhuri on tehnyt vain pätkäsopimuksella töitä ja tilanne ilmeisesti vain huononee. On absurdia, että luottamusasemassa olevat henkilöt kritisoivat viheralueiden hoitoa Someron Facebookissa, kun ovat itse aliresurssoineet toimialan. Moneen saman kokoiseen ja pienempään kuntaan verrattuna asiat ovat tässä suhteessa huonosti. Monissa pikkukaunpungeissa myös yksityiset tontit taajamassa on viherrakennettu.

Tarkkaan katsoen Someron keskustaajamasa ja sen liepeillä on tosi paljon asfaltti- ja sora-aukioita sekä nurmikenttiä ja pientareita ilman puita, (vajaakäyttöisinäkin). Yksityisiä alueita - mitä niille voisi tehdä?

Kiiruunpuisto jätettävä jo rauhaan | 18.07.2021 12:01:10

Siihen, mitä Kiiruun puistosta on monien "kehittämisten" ja "uudistusten"
jälkeen jäljellä, ei enää pitäisi kajota. Kaikki jäljellä olevat puut
puisto tarvitsee säilyäkseen keskeisenä ja kulttuurihistoriallisena
puistona.
Kiiruuntietä liikenne kirjastoon, koululle, monarille, ja umahalliin
kulkee sujuvimmin; hankalammaksi muuttuu muita väyliä käyttäen. Missä
olisi sitten autojen pysäköinti, mikäli tori ahdetaan Kiiruun puistoon
ja Kiiruuntiekin suljetaan?
Suunnitelmissa on ollut myös linja-autoaseman siirto nykyiselle torille.
Voisihan toria ajatella kehitettävän nykyisen linja-autoaseman
alueelle, jossa on väljää tilaa ja tarvettakin kehittää alueen
viihtyisyyttä. Nykyisellään aseman alue aivan keskeisellä paikalla on
kolkko ja viimeistelemätön.

Kiiruun puisto jätettävä rauhaan | 18.07.2021 11:38:44



Kiiruun puisto jätettävä rauhaan | 18.07.2021 11:33:32

Siihen, mitä Kiiruun puistosta on monien "kehittämisten" ja "uudistusten" jälkeen jäljellä, ei enää pitäisi kajota. Kaikki jäljellä olevat puut puisto tarvitsee säilyäkseen keskeisenä ja kulttuurihistoriallisena puistona.
Kiiruuntietä liikenne kirjastoon, koululle, monarille, ja umahalliin kulkee sujuvimmin; hankalammaksi muuttuu muita väyliä käyttäen. Missä olisi sitten autojen pysäköinti, mikäli tori ahdetaan Kiiruun puistoon ja Kiiruuntiekin suljetaan?
Suunnitelmissa on ollut myös linja-autoaseman siirto nykyiselle torille. Voisihan toria ajatella kehitettävän nykyisen linja-autoaseman alueelle, jossa on väljää tilaa ja tarvettakin kehittää alueen viihtyisyyttä. Nykyisellään aseman alue aivan keskeisellä paikalla on kolkko ja viimeistelemätön.

Kiiruun puisto jätettävä rauhaan | 18.07.2021 11:33:29

Siihen, mitä Kiiruun puistosta on monien "kehittämisten" ja "uudistusten" jälkeen jäljellä, ei enää pitäisi kajota. Kaikki jäljellä olevat puut puisto tarvitsee säilyäkseen keskeisenä ja kulttuurihistoriallisena puistona.
Kiiruuntietä liikenne kirjastoon, koululle, monarille, ja umahalliin kulkee sujuvimmin; hankalammaksi muuttuu muita väyliä käyttäen. Missä olisi sitten autojen pysäköinti, mikäli tori ahdetaan Kiiruun puistoon ja Kiiruuntiekin suljetaan?
Suunnitelmissa on ollut myös linja-autoaseman siirto nykyiselle torille. Voisihan toria ajatella kehitettävän nykyisen linja-autoaseman alueelle, jossa on väljää tilaa ja tarvettakin kehittää alueen viihtyisyyttä. Nykyisellään aseman alue aivan keskeisellä paikalla on kolkko ja viimeistelemätön.

Kiiruun puisto jätettävä rauhaan | 18.07.2021 11:31:15

Siihen, mitä Kiiruun puistosta on monien "kehittämisten" ja "uudistusten" jälkeen jäljellä, ei enää pitäisi kajota. Kaikki jäljellä olevat puut puisto tarvitsee säilyäkseen keskeisenä ja kulttuurihistoriallisena puistona.
Kiiruuntietä liikenne kirjastoon, koululle, monarille, ja umahalliin kulkee sujuvimmin; hankalammaksi muuttuu muita väyliä käyttäen. Missä olisi sitten autojen pysäköinti, mikäli tori ahdetaan Kiiruun puistoon ja Kiiruuntiekin suljetaan?
Suunnitelmissa on ollut myös linja-autoaseman siirto nykyiselle torille. Voisihan toria ajatella kehitettävän nykyisen linja-autoaseman alueelle, jossa on väljää tilaa ja tarvettakin kehittää alueen viihtyisyyttä. Nykyisellään aseman alue aivan keskeisellä paikalla on kolkko ja viimeistelemätön.

Kaupunkipuistojen ystävä | 16.07.2021 17:37:04

Kiiruun puiston puusto kannattaa säilyttää. Jo nyt näkymä puistoon on Joensuuntieltä ja Kiiruuntieltä tarpeeksi
avoin. Puut luovat todellista puistotunnelmaa ja kaivattua varjoa helleaikoina järjestettäviin tapahtumiin. Ilmastonmuutoksen myötä kuumuus ja toisaalta sateet ja tuulet lisääntyvät. Kestäisikö harvennettu puusto lisääntyvät myrskytuulet?
Levennetyt ja päällystetyt väylät houkuttelevat entistä enemmän mopoajelua ja jo nyt nähtyä & kuultua autoajelua, jota Somerolla ei mikään taho kykene valvomaan.

Kiiruun puisto tuhotaan | 09.07.2021 12:05:52

Kaupunkisuunnittelullisestikin suunnitelma on kummallinen: nyt suora pääsy Kirjastoon, koululle (jossa toim ii myös Somero-opisto), uimahallille ja monitoimitalolle ja kirjastoon halutaan tukkia niin, että niihin pääsee vain omakotialueen kautta kulkevaa asuntokatua.

Torin toimintoja voi parhaiten kehittää torilla,

Kiiruun puisto tuhotaan | 09.07.2021 12:05:48

Kaupunkisuunnittelullisestikin suunnitelma on kummallinen: nyt suora pääsy Kirjastoon, koululle (jossa toim ii myös Somero-opisto), uimahallille ja monitoimitalolle ja kirjastoon halutaan tukkia niin, että niihin pääsee vain omakotialueen kautta kulkevaa asuntokatua.

Torin toimintoja voi parhaiten kehittää torilla,

Kiiruun puisto tuhotaan | 09.07.2021 12:05:39

Kaupunkisuunnittelullisestikin suunnitelma on kummallinen: nyt suora pääsy Kirjastoon, koululle (jossa toim ii myös Somero-opisto), uimahallille ja monitoimitalolle ja kirjastoon halutaan tukkia niin, että niihin pääsee vain omakotialueen kautta kulkevaa asuntokatua.

Torin toimintoja voi parhaiten kehittää torilla,

Kiiruun puisto tuhotaan | 09.07.2021 08:15:43

Ja vielä näköjään suunnitelman vaiheistus on se, että kaikki aloitetqaan vasta tästä ja vasta kun nämä korjaamattomat virheet on tehty, muutetaan yleiskaavat niiden mukaan.

Missä oivat kaavaselvitykset siitä, voiko tällaisia preruuttamattomia muutroksia edes tehdä puiston luonnonarvoja ja histoiriallisia ja kulttuurihistoriallisia arvoja ja puiston rakenennryyua kulttuurihistoriallista ympäristöä vaarantamatta?

Eikö nämä kuuluisi ensin selvittää?

Nyt näytetään etenevän sokkona päähänpistojen voimalla ilman mitäöän tietopohjaa ja ymmärrystä.

Kiiruun puisto tuhotaan | 09.07.2021 08:01:39

"Kiiruun puisto. Kiiruun puistoon avataan uusia näkymiä harventamalla puustoa ja leventämällä/rakentamalla uusia väyliä. Valaistuksen ja kiveyksen avulla kulkuväyliä rajataan ja korostetaan. Valaisemalla Kiiruun puiston rakennuksia ja puustoa, liitetään sen elementit paremmin osaksi ympäröivää ympäristöä. Avaamalla näkymiä ja valaisemalla elementtejä puistossa nostetaan puiston arvokkuutta ja luodaan siitä Someron tunnettu maamerkki"

Kiiruun puisto on tunnettu maamerkki jo nyt, mutta suunnitelman tekijät ovat nähtävästi kokonaan tietämättömiä sen luonteesta ja historiasta.

Puisto ei tarvitse "väylien avaamista" eikä varsinkaan puiden harventamista.

Ovatko suunnittelijat edes tietoisia puiston historiasta ja lajistosta?

Ehdotetuilla muutoksilla vanhan arvokkaan puiston historiallisesta luonteesta tuhotaan viimeisetkin rippeet, vaikka koko suunnitelman lähtökohtana luonnollisesti olisi kuulunut olla puiston säilyttäminen sitä enää yhtään lisää rapauttamatta ja kaiken muun rakentaminen tästä lähtökohdasta.

Torin siirto ei tule kysymykseen juuri tämän takia.

Ja someron tori on paikka jolla käydään torikauppaa, ei se mahdu noin pieneen koloon, eikä tällaisen satunnaisen päähänpistosiirtelyn takia ole mitään tarvetta eikä järkeä lohkaista suurta osaa Kiiruun puistosta.

Tiedättekö te ylipäätään mitään Kiiruun puiston historiasta ja kasvillisuudesta? Ilmeisesti ette? Jäänyt varmasti puistossa olleet opastaulutkin lukematta?

Kiiruun puisto on jo nyt eräs tärkeimmistä osista koko Someron identiteettiä.

Suunnitelma merkitsisi sen lopullista tuhoamista ja hävittämistä.

Kiiruun puisto tulisi nähdä suojelukohteena, josta ei pidä murentaa enää palastakaan eikä varsinkaan enää tehdä mitään "harvennuksia" eikä "väyliä".

Esitetyillä toimilla tuhottaisiin puiston arvokkuus historiattomasti sen kulttuurihistoriallisista ja luonnonarvoista mitään ymmärtämättä.

Kun puistoa edellisen kerran "parannettiin", muistan kuulleeni kerrotun, että jokin kaupungin virkamies sanoi, ettei yhtään puuta ole enää varaa harventaa.

Tällaisenaan suunnitelma Kiiruun puiston osalta on historiatonta ja paikatonta barbariaa, joka tuhoaisi Kiiruun puiston historialliset arvot ja historiariallisen kerroksisuuden lopullisesti.

Parempi olisi säilyttää Tori torilla kuin yrittää siirtää sitä tällaiseen ahtaaseen koloon.

Miksi ei otettu edes arkkitehtiprofessoria ohjausryhmään?

Nyt ollaan tekemässä järjetöntä luonnon- ja kulttuuriperinnön tuhoamista.

Toivottavasti se saadaan vielä järjellä estettyä.

Kiiruun puisto tuhotaan | 09.07.2021 08:01:28

"Kiiruun puisto. Kiiruun puistoon avataan uusia näkymiä harventamalla puustoa ja leventämällä/rakentamalla uusia väyliä. Valaistuksen ja kiveyksen avulla kulkuväyliä rajataan ja korostetaan. Valaisemalla Kiiruun puiston rakennuksia ja puustoa, liitetään sen elementit paremmin osaksi ympäröivää ympäristöä. Avaamalla näkymiä ja valaisemalla elementtejä puistossa nostetaan puiston arvokkuutta ja luodaan siitä Someron tunnettu maamerkki"

Kiiruun puisto on tunnettu maamerkki jo nyt, mutta suunnitelman tekijät ovat nähtävästi kokonaan tietämättömiä sen luonteesta ja historiasta.

Puisto ei tarvitse "väylien avaamista" eikä varsinkaan puiden harventamista.

Ovatko suunnittelijat edes tietoisia puiston historiasta ja lajistosta?

Ehdotetuilla muutoksilla vanhan arvokkaan puiston historiallisesta luonteesta tuhotaan viimeisetkin rippeet, vaikka koko suunnitelman lähtökohtana luonnollisesti olisi kuulunut olla puiston säilyttäminen sitä enää yhtään lisää rapauttamatta ja kaiken muun rakentaminen tästä lähtökohdasta.

Torin siirto ei tule kysymykseen juuri tämän takia.

Ja someron tori on paikka jolla käydään torikauppaa, ei se mahdu noin pieneen koloon, eikä tällaisen satunnaisen päähänpistosiirtelyn takia ole mitään tarvetta eikä järkeä lohkaista suurta osaa Kiiruun puistosta.

Tiedättekö te ylipäätään mitään Kiiruun puiston historiasta ja kasvillisuudesta? Ilmeisesti ette? Jäänyt varmasti puistossa olleet opastaulutkin lukematta?

Kiiruun puisto on jo nyt eräs tärkeimmistä osista koko Someron identiteettiä.

Suunnitelma merkitsisi sen lopullista tuhoamista ja hävittämistä.

Kiiruun puisto tulisi nähdä suojelukohteena, josta ei pidä murentaa enää palastakaan eikä varsinkaan enää tehdä mitään "harvennuksia" eikä "väyliä".

Esitetyillä toimilla tuhottaisiin puiston arvokkuus historiattomasti sen kulttuurihistoriallisista ja luonnonarvoista mitään ymmärtämättä.

Kun puistoa edellisen kerran "parannettiin", muistan kuulleeni kerrotun, että jokin kaupungin virkamies sanoi, ettei yhtään puuta ole enää varaa harventaa.

Tällaisenaan suunnitelma Kiiruun puiston osalta on historiatonta ja paikatonta barbariaa, joka tuhoaisi Kiiruun puiston historialliset arvot ja historiariallisen kerroksisuuden lopullisesti.

Parempi olisi säilyttää Tori torilla kuin yrittää siirtää sitä tällaiseen ahtaaseen koloon.

Miksi ei otettu edes arkkitehtiprofessoria ohjausryhmään?

Nyt ollaan tekemässä järjetöntä luonnon- ja kulttuuriperinnön tuhoamista.

Toivottavasti se saadaan vielä järjellä estettyä.

Kirjoita kommentti:

Sähköpostiosoite (ei näytetä kommentin yhteydessä) *

Nimimerkki *

Kommenttisi *